Technologijos Transportas

Kaip savarankiškai diagnozuoti ir išspręsti 7 dažniausias elektrinio paspirtuko gedimo problemas neišeinant iš namų

Kodėl elektrinis paspirtukas staiga atsisakė tarnauti

Rytmetis, skubate į darbą, paspaudžiate mygtuką ir… nieko. Arba dar blogiau – paspirtukas pradeda keistai cypti, trūkinėti ar tiesiog važiuoja perpus lėčiau nei įprastai. Tokios situacijos pasitaiko dažniau nei norėtųsi, o bėgti į servisą kiekvieną kartą – nei laiko, nei pinigų.

Dauguma elektrinių paspirtukų gedimų iš tikrųjų nėra tokie sudėtingi, kaip atrodo. Gamintojams naudinga, kad kreiptumėtės į oficialius servisus, bet realybė tokia, kad apie 70% problemų galima išspręsti namuose, turint tik elementarius įrankius ir šiek tiek kantrybės. Nebūtina būti elektriku ar mechaniku – pakanka suprasti pagrindinius principus ir žinoti, kur ieškoti problemos šaltinio.

Kai paspirtukas visiškai nereaguoja į įjungimą

Tai viena populiariausių problemų, su kuria susiduria paspirtukų savininkai. Paspaudžiate mygtuką, o ekranas juodas, jokių garsų, jokių šviesų. Pirmiausia – nepanikuokite ir nepradėkite ardyti visko iš eilės.

Pradėkite nuo paprasčiausio dalyko – patikrinkite, ar tikrai akumuliatorius įkrautas. Skamba kvailai, bet apie 30% tokių atvejų baigiasi būtent čia. Prijunkite įkroviklį ir palaukite 5-10 minučių. Jei įkroviklio lemputė dega žalia arba nerodo jokio aktyvumo, gali būti, kad problema glūdi pačiame įkroviklyje.

Patikrinkite įkroviklio kištuką – ar jis tvirtai įsikišęs į paspirtuką. Kartais kontaktai apsidulkina arba pažeidžiami. Pabandykite švelniai pajudinti kištuką įjungtą būseną – jei lemputė sumirga, problema tikrai kontaktuose. Galite švelniai nuvalyti kontaktus vatos pagaliuku, suvilgytu spiritu.

Jei įkroviklis veikia, bet paspirtukas vis tiek neįsijungia, problema gali būti saugiklyje. Dauguma paspirtukų turi vieną ar kelis saugiklius, kurie apsaugo sistemą nuo perkrovos. Jie dažniausiai yra po dangteliu prie akumuliatoriaus skyriaus arba šalia valdymo bloko. Atidarius dangtelį, pamatysite mažą cilindrinį elementą – ištraukite jį ir pažiūrėkite pro šviesą. Jei viduje matoma nutrūkusi vielelė, saugiklis perdegęs. Keisti jį paprasta – nusipirkite tokios pat amperažo saugiklį (dažniausiai 20A ar 30A) ir įstatykite naują.

Akumuliatorius kraunasi, bet greitai išsikrauna

Ši problema ypač aktuali paspirtukams, kuriems jau metai ar daugiau. Pastebite, kad anksčiau nuvažiuodavote 25 kilometrus, o dabar vos 10. Akumuliatorių degradacija – natūralus procesas, bet kartais problema gali būti ne tik jame.

Pirma, patikrinkite, ar tikrai įkraunate iki galo. Kai kurie įkrovikliai neturi aiškios indikacijos, ir žmonės tiesiog per anksti išjungia įkrovimą. Palikite įkroviklį prijungtą bent valandą ilgiau nei įprastai – moderniems litio akumuliatoriams tai nepakenks.

Antra – temperatūra. Jei laikote paspirtuką šaltame garaže ar balkone, akumuliatorius gali prarasti iki 40% talpos žiemą. Prieš naudojimą pabandykite paspirtuką palaikyti šiltoje patalpoje bent kelias valandas. Tai ne gedimas, o fizikos dėsnis – šaltyje cheminės reakcijos akumuliatoriuje sulėtėja.

Trečia – patikrinkite, ar nesukasi ratas laisvai. Pakabinkite paspirtuką taip, kad ratas nekliudytų žemės, ir rankomis jį pasukite. Jis turėtų suktis lengvai ir ilgai. Jei sustoja greitai arba jaučiate pasipriešinimą, problema gali būti stabdžiuose ar guoliuose. Nuolat trinantys stabdžiai ar susidevėję guoliai verčia variklį dirbti sunkiau, o tai ėda akumuliatorių dvigubai greičiau.

Dar vienas dažnas kaltininkas – padangos. Jei jos per mažai pripūstos, pasipriešinimas didėja milžiniškai. Patikrinkite slėgį – dažniausiai turėtų būti 3-3.5 baro. Skirtumas tarp 2 ir 3.5 baro gali sutrumpinti nuvažiuojamą atstumą net 30%.

Paspirtukas važiuoja trūkinėdamas arba netolygiai

Tokia problema dažnai išgąsdina, nes atrodo, kad kažkas rimtai sugedo viduje. Bet dažniausiai tai tik kontaktų ar valdymo sistemos problema.

Pradėkite nuo paprasčiausio – patikrinkite dujų rankenėlę. Jei ji purva, drėgmė ar dulkės pateko į mechanizmą, signalas gali būti netolygus. Išjunkite paspirtuką, nuimkite guminį dangtelį nuo rankenėlės (jei įmanoma) ir pažiūrėkite, ar nėra akivaizdžių nešvarumų. Galite švelniai išpurkšti kontaktų valikliu arba WD-40, bet nedaug – perteklius gali padaryti dar blogiau.

Jei rankenėlė atrodo tvarkingai, problema gali būti variklio fazinių laidų prijungime. Atidarykite dangtelį, kuris dengia laidus, einančius nuo valdymo bloko į variklį (paprastai ant stovo arba prie galinės šakės). Patikrinkite, ar visi jungtys tvirtai susijungusios. Kartais nuo vibracijos jos gali šiek tiek atsilaisvinti. Atsijunkite ir vėl tvirtai sujunkite kiekvieną jungtį – išgirsite charakteringą spragtelėjimą, kai ji įsistato iki galo.

Dar viena galima priežastis – magnetiniai jutikliai variklyje (Hall sensoriai). Jie nurodo valdymo blokui, kaip sukasi variklis. Jei vienas iš jų sugedo, paspirtukas važiuos trūkinėdamas. Tai patikrinti sudėtingiau, bet jei turite multimetrą, galite išmatuoti kiekvieno sensoriaus įtampą – turėtų būti apie 5V. Jei vienas rodo 0V arba visai nereaguoja, jį reikia keisti. Sensoriai nebrangūs (5-10 eurų), bet reikia mokėti lituoti.

Stabdžiai cypčioja arba nebeveikia tinkamai

Stabdžiai – tai ne tik komforto, bet ir saugumo klausimas, todėl į šią problemą reikia reaguoti nedelsiant.

Mechaniniai diskiniai stabdžiai dažniausiai cypčioja dėl kelių priežasčių. Pirma – į stabdžių kaladėles pateko alyvos ar riebalų. Tai gali nutikti, jei tepėte grandinę ar guolius ir netyčia patepėte diską. Sprendimas – nuvalyti diską ir kaladėles spiritu arba specialiu stabdžių valikliu. Niekada nenaudokite WD-40 ar kitų alyvuotų produktų – tik pabloginsite situaciją.

Jei stabdžiai veikia silpnai, patikrinkite kaladėlių storį. Jos turėtų būti bent 2-3 mm storio. Jei plonesnės, reikia keisti. Tai paprasta procedūra – išimkite smeigtį, laikantį kaladėles, ištraukite senas, įstatykite naujas. Kaina – apie 10-15 eurų.

Elektriniams stabdžiams (regeneraciniams) problema dažniausiai programinė. Jei staiga nustojo veikti, pabandykite perkrauti sistemą – visiškai išjunkite paspirtuką, palaukite 30 sekundžių ir vėl įjunkite. Kartais valdymo blokas tiesiog „pakimba” ir reikia jo perkrovimo.

Jei stabdžiai veikia, bet per silpnai, gali būti, kad nustatymai pasikeitė. Kai kurie paspirtukų modeliai turi programėles, per kurias galima reguliuoti stabdžių jėgą. Patikrinkite gamintojo instrukcijas, kaip tai padaryti jūsų modeliui.

Padanga sprogusi arba nuolat leidžia orą

Padangų problemos – vienos dažniausių, bet laimei, ir vienos lengviausiai sprendžiamų.

Jei padanga visiškai tuščia, pirmiausia reikia nustatyti, ar tai skylė, ar oro vožtuvo problema. Pripūskite padangą ir klausykitės – jei girdite šnypštimą, problema akivaizdi. Jei negirdite, bet padanga vis tiek leidžia orą, problema gali būti vožtuve. Patikrinkite jį paprasčiausiu būdu – užlašinkite ant vožtuvo seilių ar muilo vandens. Jei burbuliuoja, vožtuvas praleidžia. Sprendimas – pakeisti vožtuvo šerdį (kainuoja centus) arba visą vožtuvą.

Jei skylė padangoje, turite du variantus. Pirmas – naudoti padangų sandariklį. Tai skystis, kurį įpilate pro vožtuvą, ir jis užsandarins nedideles skyles (iki 3-4 mm). Tai laikinas sprendimas, bet gali veikti mėnesius. Antras variantas – taisyti padangą tradiciškai su lopais. Tam reikės nuimti ratą, išimti kamerą (jei ji yra), rasti skylę, nuvalyti tą vietą, užklijuoti lopą specialiu klijais. Procesas užtrunka apie 30 minučių, bet rezultatas patvaresnis.

Kai kurie paspirtukai turi beoro (solid) padangas. Jos negali sprogti, bet gali sutrūkinėti ar nusidėvėti. Tokiu atveju padėti gali tik keitimas, o tai jau sudėtingesnė procedūra, reikalaujanti specialių įrankių.

Lemputės ar ekranas nebeveikia

Priekinė lemputė ar ekranas – ne kritiniai elementai važiavimui, bet labai svarbūs saugumui ir patogumui.

Jei neveikia priekinė lemputė, pirmiausia patikrinkite, ar ji tikrai įjungta. Kai kuriuose modeliuose lemputė turi atskirą mygtuką arba įjungiama per ekrano meniu. Skamba kvailai, bet tai dažna klaida.

Jei lemputė tikrai turėtų degti, bet nedega, problema gali būti pačioje lemputėje, laiduose arba valdymo bloke. Patikrinkite laidus, einančius į lemputę – ar nėra pažeistų, perplėštų vietų. Jei turite multimetrą, galite patikrinti, ar į lemputę ateina įtampa. Jei įtampa yra, bet lemputė nedega, reikia keisti lemputę. Jei įtampos nėra – problema giliau, tikriausiai valdymo bloke.

Ekrano problemos dažnai susiję su drėgme. Jei ekranas sumirgo po lietaus ar plovimo, greičiausiai į vidų pateko vandens. Išjunkite paspirtuką ir palikite džiūti šiltoje, sausoje vietoje bent parą. Galite padėti dangtelį nuo ekrano (jei įmanoma) ir įdėti vidų ryžių maišelį – jie sugeria drėgmę.

Jei ekranas visai neįsijungia, bet paspirtukas veikia, problema gali būti ekrano maitinimo laido jungtyje. Atidarykite stovą (ten, kur eina laidai) ir patikrinkite, ar ekrano laidas tvirtai prijungtas prie pagrindinės sistemos. Kartais nuo vibracijos jungtis gali atsilaisvinti.

Keisti garsai važiuojant – cypimas, traškėjimas, dūzgimas

Garsai – tai paspirtuko būdas pasakyti, kad kažkas negerai. Mokėjimas juos atpažinti padeda diagnozuoti problemą, kol ji netapo rimta.

Aukštas cypimas iš variklio gali reikšti, kad guoliai pradeda sirgti. Tai natūralus nusidėvėjimas po tūkstančių kilometrų. Jei garsas dar silpnas, galite pabandyti įlašinti specialaus tepalos guoliams (ne WD-40!). Išjunkite paspirtuką, nuimkite rato dangtelį ir atsargiai įlašinkite po lašą tepalos į guolių tarpą. Pasukiokite ratą rankomis, kad tepalo pasiskirstytų. Tai gali pratęsti guolių gyvenimą keliems mėnesiams, bet ilgalaikis sprendimas – guolių keitimas.

Traškėjimas ar kliksėjimas važiuojant dažnai reiškia, kad kažkas atsilaisvinę. Patikrinkite visus varžtus ir veržles – ant vairo, stovo, šakių, rato. Naudokite tinkamo dydžio raktus ir priveržkite viską tvirtai, bet ne per daug – aliuminio dalys gali įtrūkti.

Dūzgimas iš variklio gali reikšti, kad vienas iš magnetų viduje atsilipęs arba Hall sensorius neveikia tinkamai. Tai jau sudėtingesnė problema, reikalaujanti variklio ardymo. Jei neturite patirties, geriau šiuo atveju kreiptis į servisą.

Traškėjimas iš stovo gali reikšti, kad sulankstomas mechanizmas atsilaisvinęs. Patikrinkite varžtą ar spaustuvą, kuris laiko stovą sulankstymo vietoje. Jei jis atsilaisvinęs, priveržkite. Jei mechanizmas nusidėvėjęs, gali tekti keisti dalis arba įdėti tarpiklių, kad sumažintumėte tarpą.

Kai viskas patikrinta, bet problema lieka

Kartais, net išbandžius visus patarimus, paspirtukas vis tiek neveikia kaip reikiant. Tai nereiškia, kad esate nesėkmingas mechanikas – tiesiog kai kurios problemos tikrai reikalauja profesionalios įrangos ar žinių.

Valdymo bloko (kontrolerio) problemos dažnai yra sudėtingiausios diagnozuoti. Jei paspirtukas elgiasi keistai, bet visi kiti komponentai atrodo gerai, problema greičiausiai ten. Valdymo blokai kartais gali būti perprogramuojami arba atnaujinami, bet tam reikia specialios įrangos. Kai kurių gamintojų modeliams galima rasti programavimo kabelius ir programas internete, bet rizikuojate visiškai „užmušti” paspirtuką, jei nežinote, ką darote.

Variklio vidaus problemos – sudegusios apvijos, atsilipę magnetai, sugedę sensoriai – reikalauja variklio keitimo arba rimto remonto. Variklio ardymas nėra sudėtingas techniškai, bet reikia specialių įrankių ir atsargumo. Jei nusprendžiate tai daryti patys, būtinai fotografuokite kiekvieną žingsnį, kad žinotumėte, kaip viską surinkti atgal.

Akumuliatoriaus celių balansavimo problemos taip pat reikalauja specialios įrangos. Jei akumuliatorius kraunasi, bet greitai išsikrauna, ir jau išbandėte visus kitus sprendimus, problema gali būti tame, kad atskiros celės akumuliatoriuje nesusikalba. Tai sprendžiama specialiu balansuotoju, bet jei akumuliatorius jau senas, paprasčiau ir saugiau jį pakeisti.

Paspirtukų remontas namuose – tai ne tik pinigų taupymas, bet ir galimybė geriau suprasti savo transporto priemonę. Daugelis problemų tikrai išsprendžiamos be specialių žinių, reikia tik kantrybės ir sistemingo požiūrio. Pradėkite nuo paprasčiausių dalykų – kontaktų, jungčių, akivaizdžių nusidėvėjimo ženklų. Dauguma gedimų pasireiškia būtent ten. Jei problema sudėtingesnė, bent jau žinosite, ką pasakyti servise ir nesumokėsite už diagnostiką, kurią jau atlikote patys. O geriausias patarimas – nepraleiskite profilaktikos. Kartą per mėnesį patikrinkite varžtus, padangų slėgį, kontaktus ir valykite paspirtuką nuo purvo. Tai užtrunka 15 minučių, bet išvengia 90% problemų ateityje.