Technologijos Transportas

Kaip savarankiškai diagnozuoti ir pakeisti sugadintus automobilinės garso sistemos garsiakalbius: profesionalų patarimai ir dažniausios klaidos

Kodėl garsiakalbiams atėjo galas ir kaip tai suprasti

Automobilinė garso sistema – tai viena iš tų dalykų, kuriuos pastebime tik tada, kai kažkas eina ne taip. Vieną dieną įsijungiate mėgstamą dainą ir vietoj skambios melodijos girdite kažkokį šnypštimą, traškėjimą ar net visišką tylą. Dažniausiai kalti būna būtent garsiakalbiiai, nes jie dirba nuolat kintančiomis sąlygomis – drėgmė, temperatūros svyravimai, vibracija ir tiesiog laikas daro savo.

Pirmiausia reikia suprasti, kad garsiakalbiai nėra amžini. Vidutiniškai jie tarnauja apie 5-10 metų, priklausomai nuo kokybės ir naudojimo sąlygų. Jei jūsų automobilis jau sulaukė garbaus amžiaus, o garsiakalbiai niekada nebuvo keisti, tikimybė, kad jie jau išsekę, yra gana didelė. Bet kaip atskirti, ar problema tikrai garsiakalbių, ar gal kažkas kita?

Paprasčiausias būdas – klausytis. Jei garsas iškraipytas tik tam tikrose dažnių zonose (pavyzdžiui, žemi tonai skamba gerai, o aukšti šnypščia), greičiausiai sugedo konkretus garsiakalbis. Jei problema pasireiškia tik viename automobilio kampe, tai dar aiškesnis ženklas. Kartais gali būti ir taip, kad garsas atsiranda ir dingsta – tai dažnai reiškia, kad garsiakalbio ritė ar difuzorius jau mechaniškai pažeisti.

Diagnostikos pradžia: ko ieškoti ir kaip tikrinti

Prieš pradedant ardyti automobilį, verta atlikti keletą paprastų testų. Pirmiausia įsijunkite radiją ar grotuvo funkciją ir pamažu didinkite garsą. Klausykitės, ar kažkuris garsiakalbis pradeda traškėti, ūžti ar kitaip keistai skambėti. Dažnai defektas pasireiškia būtent didesniame garso lygyje, kai difuzorius turi judėti intensyviau.

Kitas patikrinimas – balansas ir faderis. Daugelyje automobilinių garso sistemų galite reguliuoti garsą tarp priekinių ir galinių garsiakalbių bei tarp kairės ir dešinės pusių. Pabandykite izoliuoti kiekvieną garsiakalbį atskirai ir įsiklausykite į jo skambesį. Tai padės tiksliai nustatyti, kuris iš jų kelia problemas.

Vizualus patikrinimas taip pat svarbus. Jei garsiakalbiai matomi (pavyzdžiui, durų skydeliuose), pažiūrėkite, ar nėra akivaizdžių pažeidimų – plyšusio difuzoriaus, įdubusios kupolo formos dalies ar kitų mechaninių defektų. Kartais gali būti, kad tiesiog atsilaisvinęs laidas ar oksidavęsi kontaktai sukelia problemą, o pats garsiakalbis yra visiškai sveikas.

Įrankiai ir pasiruošimas darbui

Norint pakeisti garsiakalbius, nereikia profesionalios dirbtuvės, bet keli pagrindiniai įrankiai tikrai prireiks. Pirmiausia – plastmasiniai montavimo įrankiai arba plokščias atsuktuvas, apvyniotas izoliacine juosta. Tai būtina, kad nesubraižytumėte automobilio apdailos dalių. Daugelis žmonių daro klaidą naudodami metalinį atsuktuką be jokios apsaugos ir paskui stebi įbrėžimus.

Taip pat prireiks įvairių dydžių atsuktuvo galvučių – dažniausiai Torx arba Phillips tipo. Kai kuriuose automobiliuose gali būti naudojami ir specialūs varžtai, todėl verta iš anksto pasižiūrėti, kokio tipo tvirtinimai naudojami jūsų modelyje. Multimetras – dar vienas naudingas įrankis, ypač jei norite patikrinti, ar į garsiakalbį iš tikrųjų ateina signalas.

Pasirūpinkite ir tinkama darbo vieta. Geriausia dirbti dieną, kai yra natūrali šviesa, arba turėti gerą žibintuvėlį. Kai kurie garsiakalbiai yra sunkiai pasiekiamose vietose, todėl gali prireikti lanksčios rankenos atsuktuvo galvutei. Ir dar vienas svarbus dalykas – turėkite kur sudėti visus išimtus varžtus ir plastmasines detales, kad vėliau neieškotumėte jų po visu automobiliu.

Kaip teisingai išmontuoti senas garsiakalbius

Čia prasideda tikrasis darbas. Priekiniai garsiakalbiai dažniausiai yra durų skydeliuose arba prietaisų skydelyje. Norint juos pasiekti, reikia nuimti apdailos plokštes. Štai čia ir prasideda dauguma problemų – žmonės bando jėga plėšti plastmases, nežinodami, kad yra paslėptų spaustukai ar varžtai.

Pirmiausia atidžiai apžiūrėkite apdailos plokštę. Dažnai varžtai slepiasi po guminėmis kamšteliais ar dekoratyvinėmis dangteliais. Kai kuriuose automobiliuose reikia išimti rankenėles ar valdymo mygtukus. Internete galima rasti specifinių instrukcijų beveik bet kuriam automobilio modeliui – verta pasižiūrėti vaizdo įrašą prieš pradedant.

Kai apdailos plokštė nuimta, pamatysite patį garsiakalbį. Paprastai jis pritvirtintas 3-4 varžtais. Prieš išsukdami juos, būtinai nufotografuokite laidų prijungimą! Tai gali atrodyti juokinga, bet vėliau, kai turėsite kelis laidus rankose, būsite dėkingi sau už šią nuotrauką. Kai kuriuose automobiliuose naudojami standartiniai jungtys, bet senesniuose modeliuose gali būti tiesiog laidai su izoliacinėmis juostelėmis.

Atsargiai ištraukite garsiakalbį. Kartais jis gali būti priklijuotas garso izoliacine medžiaga ar tiesiog įstrigęs dėl ilgalaikio naudojimo. Nejunkite per daug jėgos – jei kažkas nesileidžia, reiškia, kad dar kažkur yra tvirtinimas, kurį praleidote.

Naujų garsiakalbių pasirinkimas: į ką atkreipti dėmesį

Dabar turite seną garsiakalbį rankose ir galite matyti jo parametrus. Svarbiausios charakteristikos – dydis (paprastai matuojamas coliais), varža (ohmai) ir galingumo ribos (vatai). Nauji garsiakalbiiai turi atitikti bent jau dydį ir varžą. Jei originalus garsiakalbis buvo 4 ohmų, o įdėsite 2 ohmų, galite perkrauti stiprintuvą.

Dėl gamintojų – rinkoje jų daugybė. Yra pigių kinų gamybos variantų už 10-20 eurų porą, o yra ir prestižinių prekių ženklų už šimtus. Auksinis viduriukas paprastai yra kažkur 50-100 eurų už porą. Tokios kainos garsiakalbiuose jau naudojami normalūs difuzoriai, geros ritės ir jie tikrai skambės geriau nei originalūs.

Viena dažna klaida – pirkti per galingus garsiakalbius silpnam stiprintuvui. Jei jūsų automobilinė magnetola išduoda 20 vatų per kanalą, nėra prasmės pirkti garsiakalbių, kurie išlaiko 200 vatų. Jie tiesiog niekada neatskleis savo potencialo. Geriau investuoti į kokybę, o ne į skaičius ant etiketės.

Taip pat apsispręskite, ar norite komponentinių (atskiri žemų ir aukštų dažnių garsiakalbiiai), ar koaksialinių (viskas vienoje konstrukcijoje). Koaksialiniai paprastesni įmontuoti ir dažniausiai tinka daugumai vairuotojų. Komponentiniai duoda geresnę garso kokybę, bet reikalauja daugiau darbo ir kartais papildomų tvirtinimų.

Montavimo procesas ir dažniausios klaidos

Turite naujus garsiakalbius, dabar laikas juos įdėti. Pirmiausia patikrinkite, ar jie tikrai telpa į tą vietą, kur buvo seni. Kartais nauji garsiakalbiiai būna šiek tiek gilesni ir gali atsitrenkti į durų mechanizmą ar langų kėlimo sistemą. Prieš galutinai pritvirtindami, įdėkite garsiakalbį ir pažiūrėkite, ar nieko neliečia.

Laidų prijungimas – čia būtina būti atiduam. Garsiakalbiuose yra poliškumas: pliusas ir minusas. Jei prijungsite atvirkščiai, garsas bus, bet skambės keistai, ypač žemi dažniai. Dažniausiai pliusas žymimas raudona spalva ar pliuso ženklu ant garsiakalbio. Jei naudojate originalias jungtis, paprastai sunku suklysti, bet jei jungiate laidus tiesiogiai, būkite atidesni.

Prieš galutinai surinkdami viską atgal, įjunkite garso sistemą ir patikrinkite, ar viskas veikia. Tai gali atrodyti akivaizdu, bet labai nemaloniai nustebsite, jei visą apdailą surinksite, o paskui paaiškės, kad vienas garsiakalbis neveikia. Patikrinkite visus dažnius – ir žemus, ir aukštus, ir vidutinio garsumo, ir garsiau.

Kai tvirtinate garsiakalbį, neužveržkite varžtų per stipriai. Plastmasinės konstrukcijos gali įtrūkti, o pats garsiakalbis gali deformuotis. Užtenka, kad būtų tvirtai, bet ne taip, kad plastmasė pradėtų lūžinėti. Jei garsiakalbis šiek tiek juda, galite naudoti guminius tarpiklius ar garso izoliaciją, kad jis sėdėtų tvirtai.

Garso kokybės optimizavimas po keitimo

Įdėjus naujus garsiakalbius, darbas dar nesibaigė. Dabar reikia juos tinkamai suderinti su jūsų garso sistema. Pirmiausia – ekvalaizerio nustatymai. Daugelis žmonių turi ekvalaizerius nustatytos kažkaip atsitiktinai arba visus dažnius iškeltas į viršų, manydami, kad taip bus garsiau. Tai ne tik blogina garso kokybę, bet ir gali sugadinti naujus garsiakalbius.

Pradėkite nuo neutralios pozicijos – visi ekvalaizerio dažniai viduryje. Tada pamažu koreguokite pagal savo skonį ir automobilio akustiką. Kiekvienas automobilis skamba skirtingai dėl savo formos, medžiagų, langų. Tai, kas gerai skamba namuose, gali visai kitaip skambėti automobilyje.

Balansas ir faderis taip pat svarbūs. Daugelis žmonių palieka viską centre, bet tai ne visada optimalu. Jei sėdite vairuotojo vietoje, galite šiek tiek pakelti kairės pusės garsiakalbių garsą, kad garsas ateitų tolygiau. Faderis tarp priekinių ir galinių garsiakalbių taip pat leidžia sukurti geresnę garso sceną.

Dar vienas dalykas – „loudness” funkcija. Ji automatiškai pakelia žemus ir aukštus dažnius mažame garso lygyje, nes žmogaus ausis juos prasčiau girdi tyliau klausantis. Tai gali būti naudinga, bet didesniame garso lygyje geriau ją išjungti, nes garsas gali tapti per daug „spalvingas”.

Kai problema ne garsiakalbiai: kitos galimos priežastys

Kartais pakeitus garsiakalbius problema išlieka arba net pablogėja. Tai reiškia, kad tikroji priežastis buvo ne garsiakalbiai. Dažniausia alternatyva – stiprintuvas arba pati magnetola. Jei stiprintuvas pradeda gesti, jis gali siųsti iškraipytą signalą, kuris skamba kaip sugadinti garsiakalbiiai.

Laidai ir jungtys taip pat gali kelti problemų. Oksidavęsi kontaktai, pertrūkę laidai durų lankstų vietose, blogai izoliuoti sujungimai – visa tai gali sukelti triukšmą, traškėjimą ar net visišką garso praradimą. Jei keičiant garsiakalbius pastebėjote, kad laidai atrodo blogai, verta juos pakeisti kartu.

Įžeminimo problemos – dar viena dažna priežastis. Jei garso sistema neturi gero įžeminimo, gali atsirasti ūžesys, ypač kai variklis dirba. Tai skamba kaip garsiakalbiuose esantis defektas, bet iš tikrųjų yra elektrinė problema. Patikrinkite, ar visi įžeminimo laidai tvirtai prijungti prie automobilio kėbulo.

Kartais problema gali būti net garso šaltinyje. Jei klausotės muzikos per Bluetooth ir ji skamba blogai, gali būti, kad tiesiog prastas ryšys ar žemos kokybės garso failai. Pabandykite paleisti muziką iš CD arba USB atmintuką su aukštos kokybės failais ir palyginkite.

Ką daryti, kad nauji garsiakalbiiai tarnautų ilgai

Įdėjus naujus garsiakalbius, norisi, kad jie tarnautų kuo ilgiau. Pirmiausia – neklausykitės per garsiai. Tai gali atrodyti akivaizdu, bet daugelis žmonių mano, kad jei garsiakalbis išlaiko 100 vatų, tai jį galima nuolat varyti maksimalia galia. Iš tikrųjų ilgalaikis naudojimas maksimaliame garso lygyje gerokai trumpina garsiakalbio gyvenimą.

Ypač žalingas iškraipytas garsas. Jei girdite, kad garsas pradeda traškėti ar iškraipytis, reiškia, kad jau viršijote sistemos galimybes. Sumažinkite garsą. Iškraipytas signalas generuoja daug šilumos garsiakalbio ritėje ir gali ją sudeginti.

Drėgmė – dar vienas priešas. Jei automobilis turi drėgmės problemų (tekantys langai, drėgnas salonas), tai veikia ir garsiakalbius. Difuzoriai gali pradėti pelėti, metalinės dalys rūdyti. Stenkitės palaikyti sausą aplinką automobilyje. Jei pastebite, kad durų skydeliuose kaupiasi vanduo (tai gana dažna problema), išsiaiškinkite priežastį ir ją pašalinkite.

Žiemą ir vasarą temperatūros svyravimai taip pat veikia garsiakalbius. Ypač žiemą, kai įsėdate į šaltą automobilį ir iš karto įjungiate garsią muziką, garsiakalbiiai patiria stresą. Geriau pirmas kelias minutes klausytis tyliau, kol automobilis šiek tiek įšyla. Tai gali atrodyti perdėta, bet tikrai padeda pratęsti jų gyvenimą.

Patirtis ir praktika – geriausi mokytojai

Pakeisti automobilinės garso sistemos garsiakalbius nėra raketos mokslas, bet reikalauja šiek tiek kantrybės ir dėmesio detalėms. Pirmą kartą gali užtrukti kelias valandas, ypač jei reikia ieškoti, kaip nuimti apdailos plokštes ir kur slepiasi visi varžtai. Bet antrą kartą jau bus daug greičiau ir paprasčiau.

Svarbiausia – nesiskubėti ir nedaryti jėga. Dauguma klaidų atsitinka būtent tada, kai bandome kažką išplėšti ar užveržti per stipriai. Automobilių gamintojai paprastai viską suprojektuoja taip, kad dalys išsimontavus gana lengvai, jei žinai, ką darai. Jei kažkas nesileidžia, sustokite ir pagalvokite, ko gali trūkti.

Nebijokite eksperimentuoti su garso nustatymais. Kiekvienas žmogus turi skirtingus garso skonius, ir tai, kas gerai skamba vienam, kitam gali nepatikti. Skirkite laiko surasti tuos nustatymus, kurie jums atrodo geriausi. Ir nepamirškite, kad garsiakalbiams reikia laiko „įsitraukti” – pirmas kelias dienas jie gali skambėti šiek tiek kitaip nei vėliau.

Jei jaučiate, kad darbas per sudėtingas arba tiesiog nenorite rizikuoti, visada galite kreiptis į profesionalus. Bet jei turite bent šiek tiek techninio supratimo ir noro, savarankiškas garsiakalbių keitimas gali būti ne tik ekonomiškas, bet ir malonus projektas. Juk nėra nieko geriau nei įsėsti į automobilį, įjungti mėgstamą muziką ir girdėti, kaip ji skamba puikiai, žinant, kad tai padarėte savo rankomis.