Kaip savarankiškai diagnozuoti ir sutaisyti 7 dažniausias elektrinio paspirtuko gedimus Kaune: praktinis vadovas su kainų palyginimais
Kodėl verta pačiam išmokti taisyti elektrinį paspirtuką
Elektrinis paspirtukas Kaune tapo ne tik patogia transporto priemone, bet ir tikra galvos skausmo priežastimi, kai kas nors sugedsta. Serviso paslaugos mieste kainuoja nemažai – paprasčiausias patikrinimas gali siekti 15-25 eurus, o jei reikia keisti detales, sąskaita greitai perlipa šimtinę. Tačiau dauguma gedimų yra gana paprasti ir juos galima išspręsti patiems, turėdami elementarius įrankius ir šiek tiek kantrybės.
Per pastaruosius trejus metus Kaune elektrinių paspirtukų skaičius išaugo maždaug tris kartus. Kartu padaugėjo ir gedimų – ypač rudens bei žiemos sezonu, kai drėgmė ir temperatūros svyravimai daro savo. Serviso centrai dažnai būna užversti užsakymais, todėl tenka laukti net dvi savaites, kol jūsų paspirtukas bus apžiūrėtas. O jei problema paprasta, pavyzdžiui, atsilaisvinęs laidas ar nusidėvėjęs stabdžių kaladėlė, tikrai nėra prasmės mokėti 50 eurų už tai, ką galite padaryti per pusvalandį namuose.
Baterijos problemos: kai paspirtukas nebeveža taip kaip anksčiau
Viena dažniausių problemų, su kuria susiduriate – sumažėjęs nuvažiuojamas atstumas. Jei anksčiau su vienu įkrovimu nuvažiuodavote 25 kilometrus, o dabar vos 15, greičiausiai kaltas baterijos nusidėvėjimas. Tačiau ne visada reikia skubėti keisti visą bateriją, kuri Kauno parduotuvėse kainuoja nuo 150 iki 400 eurų, priklausomai nuo modelio.
Pirmiausia patikrinkite baterijos jungtis. Atjunkite maitinimą, nuimkite dengtuvą (paprastai jis pritvirtintas keturiais varžtais) ir apžiūrėkite visas jungtis. Dažnai problema slypi oksiduotose kontaktuose – ypač jei paspirtuką naudojate lietingą orą. Švelniai nuvalykite kontaktus smulkiu šlifavimo popieriumi arba specialiu kontaktų valikliu (kainuoja apie 5 eurus Ermitaže ar kitose elektronikos parduotuvėse).
Jei kontaktai švarus, bet problema išlieka, reikia patikrinti BMS (Battery Management System) – tai elektroninė plokštė, kuri valdo baterijos įkrovimą ir iškrovimą. BMS gedimas pasireiškia tuo, kad paspirtukas staiga išsijungia rodydamas 30-40 procentų įkrovą arba visai neįsijungia. Nauja BMS plokštė kainuoja 30-60 eurų, o pakeisti ją galite patys per valandą. Servise už tokį darbą prašytų 80-120 eurų.
Tikroji baterijos talpos problema pasireiškia laipsniškai. Jei jūsų paspirtukui jau dveji ar treji metai ir intensyviai jį naudojate, baterijos talpa natūraliai sumažėja 20-30 procentų. Tuomet tikrai reikės naujos baterijos. Kaune originalias baterijas galite įsigyti Akropolio elektronikos parduotuvėse arba specializuotuose centruose Savanorių prospekte. Kinų analogai internete kainuoja perpus pigiau, bet kokybė būna labai įvairi.
Stabdžių sistemos sutrikimai ir jų šalinimas
Stabdžiai – tai saugumas, todėl jų būklę reikia tikrinti reguliariai. Dažniausios problemos: stabdžiai girgžda, nebelaiko taip stipriai kaip anksčiau arba rankenėlė spaudžiasi iki galo be pasipriešinimo. Kiekviena iš šių problemų turi savo priežastį ir sprendimą.
Diskiniai stabdžiai, kurie yra daugumoje šiuolaikinių paspirtukų, nusidėvi gana greitai – ypač jei dažnai važinėjate lietų. Stabdžių kaladėlės kainuoja vos 8-15 eurų porą, o pakeisti jas galite per dešimt minučių. Atsukit du šešiakampio rakto varžtus (paprastai 4 mm), išimkit seną kaladėlę ir įstatykite naują. Svarbu – prieš įdedant naują kaladėlę, nuvalykite stabdžių diską alkoholiu arba specialiu valikliu. Servise už stabdžių kaladėlių keitimą imtų 25-35 eurus.
Jei stabdžių rankenėlė spaudžiasi iki galo, bet stabdžiai neveikia, greičiausiai reikia pakeisti stabdžių skystį (jei turite hidraulinius stabdžius) arba įtempti trosą (jei mechaniniai). Hidraulinių stabdžių skysčio keitimas namuose gali būti sudėtingas – reikia specialaus įrankio oro burbuliukams pašalinti. Šiuo atveju geriau kreiptis į servisą, kur už paslaugą imtų apie 30 eurų. Tačiau mechaninių stabdžių troso įtempimas – paprasta procedūra. Rasite reguliavimo varžtą prie stabdžių rankenėlės arba prie pačio stabdžio mechanizmo. Pasukite jį pagal laikrodžio rodyklę, kol stabdžiai pradės veikti tinkamai.
Girgždantys stabdžiai dažniausiai reiškia, kad ant disko yra purvo, riebalų arba kaladėlės nusidėvėjusios nelygiai. Nuvalykite diską, patikrinkite kaladėles – jei jos nusidėvėjusios daugiau nei pusę, laikas keisti. Kartais padeda kaladėles lengvai pašlifuoti smulkiu šlifavimo popieriumi, kad paviršius būtų lygus.
Padangų ir ratų problemos kelyje
Pradurti padangą elektriniam paspirtukui Kaune galima be jokių problemų – mūsų gatvės pilnos stiklo šukių, vinių ir kitų pavojingų daiktų. Jei turite oro pripučiamas padangas (o ne pilnai gumines), privalote mokėti jas taisyti arba keisti.
Padangos taisymas yra paprasčiausias dalykas. Jums reikės tik padangų taisymo rinkinio, kuris kainuoja apie 5 eurus bet kurioje degalinėje ar dviračių parduotuvėje. Nuimkite ratą (paprastai tai 2-4 varžtai), išimkite kamerą, suraskite skylę (galite panardinti į vandenį – matysite burbuliukus), nuvalykite, užtepkite klijais, priklijuokite lopą, palaukite 10 minučių ir galite vėl pripūsti. Visas procesas užtrunka gal pusvalandį. Servise už tai imtų 15-20 eurų.
Jei padanga per daug nusidėvėjusi (protektoriaus beveik neliko), reikės naujos. Padangos kaina Kaune svyruoja nuo 15 iki 40 eurų, priklausomai nuo dydžio ir kokybės. Xiaomi modeliams padangas rasite beveik visose elektronikos parduotuvėse, retesniems modeliams teks ieškoti specializuotose vietose arba užsisakyti internetu. Padangos keitimas šiek tiek sudėtingesnis – reikia specialių montavimo įrankių (plastmasinių svirtų), kad nenugautumėte ratlankio. Tačiau su kantrybe ir YouTube pamokėlėmis tai įmanoma.
Pilnai guminės padangos (solid tires) prakiurtos nebūna, bet jos nusidėvi ir tampa kietos, dėl ko važiavimas tampa nepatogus. Tokių padangų keitimas yra tikras iššūkis – jos labai tvirtai užmautos ant ratlankio ir reikia nemažai jėgos jas nuimti. Čia jau geriau kreiptis į servisą, kur už darbą paprašys 20-30 eurų, arba turėti gerų įrankių ir stiprių rankų.
Variklio ir valdymo sistemos sutrikimai
Kai paspirtukas visai neveža arba veža trūkčiojančiai, problema gali būti variklyje arba valdymo plokštėje. Šios problemos gali atrodyti baisios, bet ne visada reikia keisti brangias dalis.
Pirmiausia patikrinkite, ar variklis apskritai veikia. Pakėlę paspirtuką, pabandykite įjungti ir švelniai pasukti rankenėlę. Jei variklis apskritai nesisuka, problema gali būti valdymo plokštėje, jungtimis arba pačiame variklyje. Jei variklis suka, bet trūkčioja, greičiausiai problema elektronikoje arba sensoriuose.
Dažna problema – atsilaisvinusios arba oksiduotos jungtys tarp variklio ir valdymo plokštės. Atidarykite dėklą ir patikrinkite visas jungtis. Jos turėtų būti tvirtai įkištos ir švarios. Jei matote žalsvą oksidacijos sluoksnį, nuvalykite kontaktų valikliu. Ši paprasta procedūra išsprendžia apie 30 procentų visų „variklio” problemų.
Jei variklis veikia, bet silpnai, patikrinkite valdymo plokštės nustatymus. Kai kurie modeliai turi programinę įrangą, kuri leidžia keisti galios nustatymus. Kartais po atnaujinimo arba atsitiktinio paspaudimo nustatymai pasikeičia į „eco” režimą. Xiaomi modeliams galite naudoti telefonų programėles, kurios leidžia keisti šiuos parametrus.
Tikroji valdymo plokštės ar variklio gedimas yra rimtesnis. Valdymo plokštė kainuoja 50-150 eurų, priklausomai nuo modelio, o variklis – 100-250 eurų. Keitimas nėra itin sudėtingas – reikia atjungti senus laidus ir prijungti naujus, bet būtina žinoti, kurie laidai kur eina. Jei neturite patirties su elektronika, šiuo atveju geriau kreiptis į servisą. Kaune tokia paslauga kainuotų apie 40-60 eurų už darbą, plius detalių kaina.
Ekrano ir valdymo skydelio klaidos
Ekranas rodo keistas klaidas, mirksi arba visai neveikia? Tai gana dažna problema, ypač senesniems paspirtukams. Gera žinia ta, kad dažniausiai problema ne pačiame ekrane, o jungtyse ar programinėje įrangoje.
Pirmas žingsnis – perkraukite sistemą. Taip, kaip ir kompiuterį. Visiškai išjunkite paspirtuką, palaukite minutę, vėl įjunkite. Kartais tai išsprendžia visas problemas. Jei ne, patikrinkite ekrano jungtį. Ji paprastai yra po vairo dėklu. Atjunkite ir vėl prijunkite – kartais kontaktas tiesiog pablogėja.
Kai kurie modeliai turi programinės įrangos atnaujinimus, kurie gali išspręsti ekrano problemas. Xiaomi paspirtukams yra oficiali programėlė, kuri leidžia atnaujinti firmware. Kiti gamintojai taip pat siūlo panašias galimybes. Prieš atnaujindami, įsitikinkite, kad baterija įkrauta bent 50 procentų – atnaujinimas negali nutrūkti per pusę.
Jei ekranas fiziškai pažeistas (sutrūkęs, nebeveikia dalies pikselių), reikės naujo. Ekranai kainuoja nuo 20 iki 60 eurų, priklausomai nuo modelio. Keitimas paprastas – paprastai tai 2-4 varžtai ir viena jungtis. Servise už tai imtų 25-35 eurus, bet tai tikrai galite padaryti patys per 15 minučių.
Klaidos kodai ekrane dažniausiai nurodo konkretų gedimą. Pavyzdžiui, Xiaomi paspirtukuose klaida 10 reiškia komunikacijos problemą su valdymo plokšte, klaida 14 – baterijos problemą. Internete rasite išsamius klaidos kodų sąrašus savo modeliui. Kai žinote, kas negerai, daug lengviau ieškoti sprendimo.
Laidų ir jungčių problemos po lietaus
Kaunas nėra sausiausia vieta, o elektrinis paspirtukas ir drėgmė – ne geriausi draugai. Net jei jūsų paspirtukas turi IP54 apsaugą, tai nereiškia, kad jis visiškai atsparus vandeniui. Drėgmė patenka pro sandarinimo tarpus, kaupiasi jungtyse ir sukelia įvairiausių problemų.
Jei paspirtukas pradėjo keistai elgtis po lietaus – trūkčioja, neįsijungia arba atsitiktinai išsijungia – greičiausiai problema drėgmėje. Pirmas dalykas – išjunkite paspirtuką ir leiskite jam išdžiūti bent parą šiltoje, sausoje vietoje. Neįjunkinėkite, kol neįsitikinote, kad viskas sausa – galite sukelti trumpąjį jungimą.
Po to atidarykite dėklą ir apžiūrėkite visas jungtis. Jei matote drėgmės, švelniai nusausinkite popieriniais rankšluosčiais arba suspaustu oru. Galite panaudoti WD-40 arba specialų drėgmės išstūmėją (kainuoja apie 5-7 eurus). Purkškite į jungtis, palaukite kelias minutes, nusausinkite. Tai išstumia drėgmę ir padeda apsaugoti nuo korozijos.
Ilgalaikis drėgmės poveikis sukelia oksidaciją – kontaktai pasidengia žalsvu sluoksniu ir nebepralaidžia elektros. Tokius kontaktus reikia valyti. Naudokite smulkų šlifavimo popierių arba specialų kontaktų valiklį. Būkite atsargūs – per daug šlifavę galite sugadinti kontaktą visiškai.
Prevencija yra geriausia strategija. Po važiavimo lietų, nusausinkite paspirtuką rankšluosčiu. Galite papildomai sandarinti jungtis silikoniniu hermetiku arba specialia sandarinimo juosta. Kai kurie entuziastai net perka specialius apsauginius dėklus, kurie kainuoja 15-25 eurus ir tikrai apsimoka, jei dažnai važinėjate bet kokiu oru.
Mechaniniai gedimai: varžtai, lankstymo mechanizmas, amortizatoriai
Mechaninės dalys taip pat genda, nors apie jas dažnai pamirštame. Atsilaisvinę varžtai, susidėvėjęs lankstymo mechanizmas ar sugadinti amortizatoriai gali padaryti važiavimą ne tik nepatogų, bet ir pavojingų.
Varžtai atsilaisvina natūraliai dėl vibracijos. Kas mėnesį turėtumėte patikrinti visus svarbiausius varžtus – prie vairo, ratų, lankstymo mechanizmo. Jums reikės šešiakampių raktų rinkinio (kainuoja 10-15 eurų bet kurioje įrankių parduotuvėje). Nepriveržkite per stipriai – galite nulaužti sriegį, bet įsitikinkite, kad varžtai tvirtai laikosi. Jei varžtas nuolat atsilaisvina, galite panaudoti srieginį fiksatorių (Loctite) – lašas tokio skysčio užtikrina, kad varžtas nebesisukiotų.
Lankstymo mechanizmas – tai vieta, kuri patiria didžiausią apkrovą. Jei mechanizmas pradeda girgždėti, šliaužioti arba nebefiksuoja tvirtai, laikas jį aptarnauti. Paprastai reikia nuvalyti seną tepalą, patikrinti, ar nėra nusidėvėjusių dalių, ir sutepti nauju tepalų. Naudokite litio tepalus (kainuoja 3-5 eurus) – jie atsparus vandeniui ir ilgai išlieka. Jei mechanizmas jau per daug nusidėvėjęs, reikės keisti – nauja dalis kainuoja 20-40 eurų, priklausomai nuo modelio.
Amortizatoriai (jei jūsų paspirtukas juos turi) taip pat nusidėvi. Jei pradėjote jausti kiekvieną duobutę kelyje, nors anksčiau važiavimas buvo minkštas, greičiausiai amortizatoriai nebeatlieka savo funkcijos. Priekinį amortizatorių galima pakeisti patys – tai paprastas mechaninis darbas. Naujas amortizatorius kainuoja 30-60 eurų. Užpakalinis amortizatorius (jei yra) dažnai integruotas į konstrukciją ir jo keitimas sudėtingesnis – čia geriau kreiptis į servisą.
Kada tikrai verta kreiptis į servisą ir kaip sutaupyti
Nors daugumą problemų galite išspręsti patys, yra situacijų, kai be profesionalų pagalbos neišsiversite. Sudėtingi elektronikos gedimai, variklio pervijimai, rėmo pažeidimai – tai darbai, kuriems reikia specialių įrankių ir žinių.
Kaune veikia keletas gerų elektrinių paspirtukų servisų. Savanorių prospekte rasite specializuotą centrą, kur dirba patyrę meistrai. Akropolyje taip pat yra servisas, bet kainos ten paprastai 20-30 procentų didesnės. Yra ir smulkesnių dirbtuvių Šančiuose bei Dainavoje, kur kainos prieinamos, bet kokybė gali būti įvairi – skaitykite atsiliepimus.
Kainos servisuose: diagnostika 15-25 eurai, paprastas remontas (stabdžių kaladėlių keitimas, padangos taisymas) 20-35 eurai, vidutinio sudėtingumo darbai (baterijos, valdymo plokštės keitimas) 40-70 eurų, sudėtingi remontai (variklio keitimas, rėmo taisymas) 80-150 eurų. Prie šių kainų pridėkite detales.
Galite sutaupyti, jei pats nusipirksite detales ir atnesite jas į servisą. Dauguma meistrų sutinka dirbti su klientų detalėmis, nors kartais prideda nedidelį priemokį. Taip galite sutaupyti 30-50 procentų, nes servisai paprastai parduoda detales su 50-100 procentų antkainiu.
Dar vienas būdas sutaupyti – mokytis iš kitų. Kaune yra elektrinių paspirtukų entuziastų grupė Facebook’e, kur žmonės dalijasi patarimais, padeda diagnozuoti problemas ir net kartais paskolina įrankius. Bendruomenė gana aktyvi ir draugiška – nevenkite paklausti, jei kažko nežinote.
Investuokite į pagrindinius įrankius. Geras šešiakampių raktų rinkinys, multimetras, kontaktų valiklis ir keletas kitų smulkmenų kainuos gal 40-50 eurų, bet atsipirks po pirmo rimtesnio gedimo. Be to, šie įrankiai pravers ne tik paspirtukui – naudosite juos ir kitiems namų darbams.
Svarbu suprasti savo galimybių ribas. Jei nesijaučiate tikras dėl sudėtingo elektronikos remonto, geriau mokėkite profesionalui nei rizikuokite sugadinti dar labiau. Kartais bandymas sutaupyti 50 eurų baigiasi 200 eurų papildomomis išlaidomis. Tačiau paprastas priežiūros darbas, varžtų priveržimas, kontaktų valymas, padangų taisymas – visa tai tikrai galite daryti patys ir taupyti nemažai pinigų kiekvienais metais.
Elektrinis paspirtukas nėra kažkas nepaprastai sudėtingo. Tai mechaninė ir elektroninė sistema, kurią galima suprasti ir prižiūrėti turint elementarių žinių. Pradėkite nuo paprastų dalykų – reguliariai tikrinkite varžtus, valykite, tepkite. Palaipsniui mokysitės sudėtingesnių dalykų ir netrukus savarankiškai atliksite daugumą remontų. Tai ne tik sutaupys pinigų, bet ir suteiks pasitikėjimo savimi bei geresnį supratimą apie jūsų transporto priemonę.




